Hello mindenkinek, bemutatkozik a Copywriters Only blog. Ne számítsatok modorosságra, költői fordulatokra és majd én megmondom a tutit jellegű szövegíró bibliára. Azért írom ezt a blogot, mert egyre gyakrabban gondolok azokra a tehetséges emberekre, akik nem tudják kamatoztatni a tudásukat, mert az országban kevesen ismerték fel, mekkora értéke van egy jó szövegírónak.
De mi az a szövegíró, és mi a frászt csinál? Ír, eddig könnyű. A kérdés viszont ennél egy kicsit összetettebb. Ha megkérdezik tőlem, mit csinál egy szövegíró, egy ideje rögtön azt vágom rá, hogy pénzt. És ez az, ami megkülönböztet minket a szép- és az újságíróktól. A szövegíró egy vagy több cégnek segít abban, hogy szebb képet mutasson magáról, hogy frappáns legyen a kommunikációja, érthető a weboldala vagy hatékonyabb a komplett marketingje – a miheztartás végett jegyzem meg, hogy ez nem a teljes lista, csak nem akarom rögtön az első bejegyzést kisregénnyé duzzasztani. A szépírók sokkal inkább szólnak az emberek lelkéhez, mint a pénztárcájukhoz, az újságírók feladatai pedig a tájékoztatás, oknyomozás, szórakoztatás és hasonlók lennének, bár be kell ismerni, ez sem könnyű műfaj, ha az ember etikus körülmények között szeretné művelni.
Van egy nem túl felemelő emlékem gyerekkoromból, egy szavalóversenyről. Rossz volt a versválasztás, féltem valós érzelmeket mutatni, talán még egy sort is kihagytam, szóval összességében borzasztó volt. Viszont a verseny végén odajött az egyik zsűritag – nem emlékszem, ki volt, de ez nem is fontos –, és azt mondta lépj egyet hátra, soha ne tolakodj a szöveg elé. Nyilván nem értettem, mit akar ezzel mondani, és még most sem teljesen világos, de a szövegírói létre átültetve értelmet nyer az egész. A szövegíró ugyanis mindig a háttérben van. Láttatok már olyan weboldalt, amin ki volt írva, hogy „Szövegezte XY”? Ha igen, légyszi dobjatok egy screenshotot, mert nekem még nem volt szerencsém ilyenhez. Szóval a szövegíró a háttérben dolgozik. Más emberek vagy cégek szájába adja a szavakat, megírja helyettük azt, amire ők egyáltalán nem, vagy nem olyan minőségben lennének képesek. A jó szövegíróknak köszönheti a világ az érthető webszövegeket, a hangzatos szlogeneket, a megragadó reklámszkripteket, sőt az is nyílt titok, hogy a nagy márkák Facebook-posztszövegeit is szövegírókra bízzák.
A szövegíró azért dolgozik, hogy a megbízó cég minél jobb piaci pozíciót érjen el (akár branding, profit vagy egyéb szinten). Tehát ez alapján minden cég marketing teamjébe kellene legalább egy jó szövegíró. Persze hiába kellene, nincs. Nagyon kevesen ismerték fel, hogy megéri szövegírókat alkalmazni, pedig kimutatható, mennyivel hatékonyabb egy profi szövegíróval elkészíttetett webszöveg egy összecsapott, átgondolatlan, nehezen érthető, nyelvhelyességileg és stilisztikailag hibás szövegförmedvénynél.
A Copywriters Only blog azoknak szól, akik annak ellenére is szövegekkel akarnak foglalkozni, hogy a szüleik százszor elmondták már, hogy válasszanak inkább piacképes szakmát. Szóval az elhivatottaknak. Akiknek nemcsak a versek, az Index-cikkek meg a Jókai összes a szöveg, hanem minden egyes szó, amivel az utcán, a neten, a reklámokban vagy akár a hűtőre ragasztott cetlin találkoznak. A Copywriters Only olyan bejegyzéseket tesz majd közzé, amik minden lehetséges módon segítik azokat, akik hivatásos szövegíróvá szeretnének válni.
Az a cél, hogy ne kelljen azon gondolkodnia a tehetséges szövegíróknak, hogy a fenébe élhet meg valaki abból, hogy szavakat pakol egymás mellé.
Olvassa a Copywriters Only blogot mindenki, aki akkor is szövegekkel akar foglalkozni, ha mások szerint nem éri meg. Mert megéri.